Page 79 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

79
o vėliau klebonijoje arba, kaip ir dabar, kambariuose virš za-
kristijos, taigi netraktuotas kaip parapijos turtas ir neminėtas
bažnyčios dokumentuose.
Šv. Antano Paduviečio, kurio altorius su tituliniu paveiks­
lu XVIII a. pab. taip pat puošė senąją bažnyčią, tema prime­na
nebe benediktinų ordino šventųjų gerbimą, bet kitas šios vie­
nuolijos Pivašiūnuose puoselėtas pamaldumo tradicijas. Pa­
kal­nės koplyčioje saugomas senas XVIII a. paskutiniu ket­vir­čiu
datuo­jamas aliejumi ant drobės tapytas paveikslas „Šv. Antano
Paduviečio regėjimas“ [žr. p. 183] dabartinės bažnyčios doku-
mentuose nevardijamas, tačiau tikėtina, kad jis išlikęs iš seno­
sios bažnyčios?
107
. Laiko ir taisymų apgadintas kaitraus kolo­ri­
to kūrinys nutapytas provincialaus dailininko pereina­muo­ju
iš baroko į klasicizmą laikotarpiu?
108
. Nesklandžiai perteikta,
bet gana sudėtinga paveikslo erdvės sąranga rodo, kad remtasi
meistriškesniu pavyzdžiu. Žemiška vaizdo dalis su šventuoju, klūpančiu prie
stalo peizažo fone, tik baliustrada ribojamoje atviroje erdvėje, sieta su auksinės
šviesos nutviekstais anapusinio pasaulio debesimis, ant kurių sėdi angeliukų
lanko supamas Kūdikėlis Jėzus. Kitas XIX a. pirmoje pusėje tapytas šv. Antano
paveikslas kabo senojoje Pivašiūnų bažnyčios zakristijoje [žr. p. 184]. Tai nedide-
lius dailės pradmenis turėjusio žmogaus asmeninei maldai sukurtas paveikslas,
atspindintis meilingą požiūrį į vaizduojamus asmenis ir kruopštų atsidėjimą
tapybos aliejumi ant drobės darbui. Šio paveikslo kilmė (Celestino Sorokos arba
kurio kito benediktino palikimas?) taip pat tik spėtina. Kūrinėlis įdomus ir tuo,
kad intymi atmosfera, tamsokas koloritas su skaisčiai raudonos, auksinės ir bal-
tos spalvos akcentais, grakščios figūros ir net veidai rodo, kad paveikslo tapyto-
jas galėjo būti pasimokęs pas Vilniaus meno mokyklos profesorių Joną Rustemą
arba sekė jo kūryba. Pivašiūnų parapijoje skiriamą dėmesį visoje Bažnyčioje
nuo seno populiariam ir XX a. tikinčiųjų ypatingai pamiltam šventajam liudija
jau minėtas šio amžiaus pradžios procesijų altorėlio paveikslas „Šv. Antanas su
Kūdikiu Jėzumi“ arba vėlesnis tokio pat siužeto procesijų vėliavos paveikslas.
Atskirą Pivašiūnų bažnyčios dailės kūrinių grupę sudaro katalikų šventovėse
dėl savosvarbosapskritai itindažni evangelistųirapaštalųatvaizdai.Seniausi iš jų–
neįprasti Lietuvos bažnyčiose objektai. Tai Nukryžiuotojo altoriuje po kryžiumi
pastatytose dviejose kvadratinėse įstiklintose vitrinose po dvi sudėtos nedidu­
kės (h – 36–38 cm) iš gipso lietos keturių evangelistų skulptūrėlės [žr. p. 150].
Benediktino šv.
Aleksandro skulptūra.
Klaudijaus Driskiaus
2013 m. nuotrauka