Page 77 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

77
šalčius išnešamiems į špitolę) laikyti?
99
. 1862 m. pagaliau iškilęs
Šv. Jono Krikštytojo altorius buvo papuoštas to paties siužeto pa­
veikslu – vieno iš garsiausių Renesanso dailininkų Tiziano (apie
1485–1576) kūrinio iš Venecijos akademijos galerijos kartote. Iš
žemo stebėjimo taško pavaizduota aukšta, atletiška, raiškia re­
to­riška poza prie uolos stovi šiek tiek kailine skraiste prisiden-
gusi didinga figūra peizažo su upe ir medžiais fone [žr. p. 154].
Pivašiūnų paveiksle Dievo Avinėlis kitoks nei originale, labiau
išryškintas: jis ne nusisukęs guli, o stovi prie šventojo kojų ir,
galvą pakėlęs, žiūri į ilgakotį kryžių gaubiančią taip pat naujai
atsiradusią banderolę su įrašu: „ECCE AGNUS DEI“. Paveiks­
lą tvirta ranka nutapęs profesionalus Lietuvos dailininkas kiek
pako­regavo foną, pritaikė kitokias spalvas ir suteikė savo indivi­
dualaus stiliaus bruožų, liudijančių, kad tai romantizmo epochos dailininko dar-
bas. Kopijuoti garsius meistrus XIX a. itin mėgta, bet paveikslų, sukurtų pagal
Tiziano kūrinius, Lietuvos bažnyčiose nedaug. Pivašiūnų paveiksle perteiktą šv.
Jono Krikštytojo įvaizdį papildo altoriaus perstatymo metu padaryto antepedi-
jaus reljefas – kankinio mirtį primenanti nukirsdinta šventojo galva ir kalavijas.
XVIII a. pab. Šv. Benedikto altorių, veikiausiai jau seną, puošė aliejumi ant
drobės tapytas šio šventojo paveikslas. Pastačius dabartinę bažnyčią, joje vardi­
jama: aliejumi ant drobės tapytas šv. Benedikto atvaizdas altoriuje, ant sienos
kabojęs šio šventojo paveikslas su mediniais rėmais (minimas iki 1853 m.
100
) ir
iki 1844 m. įgytoje procesijų vėliavoje greta Marijos Globos buvęs dar vienas
bene­diktinų patriarcho paveikslas. Altoriuje veikiausiai kabojo iš senosios baž­
nyčios perkeltas kūrinys, nuo 1888 m. vadinamas geros tapybos, bet visiškai senu
pa­veikslu?
101
. Visi šie atvaizdai neišliko. Dabartinio Šv. Benedikto altoriaus titu­
linio kūrinio atsiradimo aplinkybės miglotos. Į navą perkeltame altoriuje vis
vardi­jamas senasis paveikslas, taip pat ir, kaip manoma, klaidingai apibūdinamas
net 1938 m. inventoriuje?
102
. Tačiau dabartinis altoriaus šv. Benedikto paveikslas
[žr. p. 160] sukurtasXIXa. pab. arbaXXa. pradžioje. Pirmame plane ant išdilusio
demblio klūpantis barzdotas benediktinų patriarchas pavaizduotas kalnų pei­
zaže su jo įkurtu Monte Kasino (Italija) vienuolynu tolumoje, ryto brėkšmoje
besimeldžiantis priešais kryželį ir atverstoje knygoje regimą Švč. Mergelės pa­
veiks­lą. Prie medituoti atsitolinusio vienuolio kojų guli vyskupo mitra ir pas-
toralas, o už galvos atsklendžia – šventajam dar nematomas – duonos kepalėlį
snape nešantis varnas, pasak legendos, jį maitinęs. Realistinis paveikslo pobūdis
Nukryžiuotojo Jėzaus
altoriaus angelas.
Klaudijaus Driskiaus
2013 m. nuotrauka