Page 75 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

75
atletiška, apibendrintų formų, gana taisyklingų
proporcijų, nors detalės ir veido bruožai, kaip
būdinga liaudies dailei, netikslių proporcijų.
De­šinio peties link pasvirusi galva, lengva asi­
metrija ir ramaus ritmo linijos pagyvina kūrinį
ir atitinka elegišką nuotaiką. Tinkamo atnau-
jinimo besiprašanti skulptūra – išskir­tinio dy­
džio (h – 170 cm) šio siužeto senosios liaudies
plastikos kūrinys.
Toje pat koplyčioje kabo du 1859–1861 m.
pasimokiusio dailininko tapyti vienodo dydžio paveikslai „Jėzus prieš Poncijų
Pilotą“ [žr. p. 180] ir „Šv. Petras išsigina Jėzaus“ [žr. p. 181]. Į porą juos sieja ir Kris­
taus Kančios tema. Manoma, kad šie pagal grafinius pavyzdžius sukurti ta­pi­niai
Didžiąją savaitę būdavo statomi prie Kristaus karsto, o kitu metu, kaip ir dabar,
kabodavo koplyčioje, pagal turinį derėdami suNukryžiuotojo altoriumi joje. Apie
tai spręsti leidžia dekoracijoms, o ne bažnyčių altorių ar sienų paveikslams būdinga
raiška: žanriškas siužetų traktavimas, ekspresyvus, vietomis groteskiškas piešinys,
ryškūs kontūrai, kiek negrabi atlikimo maniera. Šis dai­lininkas galėjo būti nuta­
pęs ir tuo pačiu metu atsiradusius procesijų vėliavos Viešpaties (Nukryžiuotojo?)
paveikslą ir su šiuo siužetu susijusį šv. Marijos Magdalenos atvaizdą?
95
.
Pivašiūnų šventovės dailėje vyraujančią Kančios temą klebono Lodziaus
at­lik­tos pertvarkos metu papildė nauji kūriniai. Šv. Benedikto altoriaus men-
soje saugoma Didžiosios savaitės liturgijoje naudojama Jėzaus kape skulptūra,
kaip liudija signatūra, 1884 m. išdrožta Vilniaus skulptoriaus Ostrovskio. Ant
drobulės gulinčiai nuglotnintų paviršių mirusio Viešpaties figūrai suteikta eks­
presijos ir šio siužeto skulptūrose aptinkamo emocinio sukrėtimo labui panau­
doto natūralizmo. Tuo pačiu metu parapijoje įvestas Kryžiaus kelias ir ant sienų
sukabinta keturiolika Kryžiaus kelio paveikslų [žr. p. 186–189], sukurtų pagal
vokiečio Carlo Majerio (Carl Mayer; 1798–1868) to paties pavadinimo raižinių
ciklą?
96
. Manoma, kad tai nežinomo Lietuvos tapytojo darbai (kitas toks pat
ciklas puošia Punios bažnyčią, panašus kabo Šešuolių šventovėje). Pivašiūnų
Kryžiaus kelio paveikslams būdinga nazarėnų tapybos stilistika: palyginti rami
emocinė pasakojimo tonacija, grafiškas piešinys, vyraujančios šviesios ir ryškios
spalvos. Jėzus ir kiti teigiami veikėjai idealizuoti, kankintojai ir stebėtojai per-
teikti žanriškiau. Justi tapytojo meistriškumo stygiaus sąlygotų piešinio riktų,
bet paveikslai paperka traktavimo šiluma.
Velykinis
Kristaus kapas.
Klaudijaus Driskiaus
2013 m. nuotrauka