Page 70 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

70
Senesnė iš jų stovi Pivašiūnų pakalnės koplyčios altoriuje.
Šiai nevykusiai perdažytai medinei ankstyvojo klasicizmo
stiliaus grakščių proporcijų Marijos figūrai būdingas nai-
vokai perteiktas jausmingas dramatizmas ir į lipdytinių
skulptūrų modeliavimą panašios glebokos formos. Sopu­
lingosios skulptūra XVIII a. pab. galėjo būti sukurta se­
no­sios bažnyčios šoniniam Išganytojo altoriui arba at­kel­
ta iš kitos vietos. Antroji, sukurta XIX a. paskutiniame
ketvirtyje (?), medinė polichromuota Švč. Mergelės Mari­
jos Sopulingosios statula kartu su šv. evangelisto Jono
figūra puošia dabartinį Nukryžiuotojo altorių. Jos silu-
etas, drabužių drapiravimas ir teatriška sielvartinga poza
perimti iš XVIII a. antros pusės šio siužeto kūrinių, tačiau
nurimusi negilių drabužių klosčių ritmika artima klasiciz-
mo stiliui, o veido modeliavimas – didžiosios pertvarkos
meto skulptūroms. Kaip ir porinė evangelisto statula, menine jėga ji nusileidžia
šio altoriaus Jėzaus figūrai, tačiau išdrožta laikantis panašios manieros ir Kazi­
miero Jelskio dirbtuvės tradicijų.
Nuo 1844 m. pradedamas minėti ant sienos kabojęs Apreiškimą vaizdavęs
Marijos paveikslas (gal iš uždarytosios Pašaltuonio bažnyčios?). 1830–1844 m.
įgyta dar viena vėliava su Švč. Mergelės Marijos Globos ir šv. Benedikto paveik-
slais, o 1853–1856 m. nutapytas bažnyčios titulo paveikslas „Švč. Mergelės Mari-
jos Ėmimas į dangų“ užpildė spragą, nes prieš tai šio siužeto kūrinio nebuvo.
Presbiterijos altoriuje įtaisytas taip, kad jį būdavo galima kilnoti, jis atlikdavo
stebuklingojo paveikslo uždangos funkciją. Dabar šis gerokai pertapytas manie­
ringos akademizmo stilistikos šviesaus kolorito profesionaliosios tapybos kūrinys
kabo senojoje zakristijoje.
1884–1888 m. Pivašiūnų bažnyčios Marijos temos kūrinius itin svariai pa­
pildė po du ant galinių koplyčių sienų sukabinti dideli vienodo dydžio Švč. Mer­
gelės Marijos gyvenimo ciklo paveikslai: „Švč. Mergelės Marijos Gimimas“,
„Švč. Mergelės Marijos ir šv. Juozapo sužadėtuvės“, „Apreiškimas Švč. Mergelei
Marijai“ ir „Švč. Mergelės Marijos Apsilankymas“ [žr. p. 170–173], iliustruojan-
tys atitinkamas parapijos šventes. Profesionalaus dailininko tapyti paveikslai
pasižymi erdviomis, aiškiai sudėliotomis kompozicijomis, vaiskiu koloritu, iš­
kil­minga ir švelniai džiugia nuotaika. Grakščios figūros sugrupuotos į raiškias
mizanscenas. Paveikslų koloritas, skaidri dvasinė atmosfera ir tapysena artimos
Švč. Mergelės Marijos
Ėmimo į dangų
paveikslas.
Klaudijaus Driskiaus
2013 m. nuotrauka