Page 67 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

67
seno“ veikusi Škaplieriaus Švč. Mergelės Marijos brolija prieš Mišias giedojo
Škaplieriaus Marijos vainikėlį ir kitas giesmes. Atskiro altoriaus ar paveikslo
neturėjo, nes Škaplierine tituluotas stebuklingasis didžiojo altoriaus paveikslas?
67
.
1799 m. votų plokštelių jau buvo daugiau – 55, atvaizdą puošė iš abiejų kryželių,
žiedo bei koralų supinta kokarda ir dengė dvigubos užuolaidos, kurių viršutinės
buvo iš žydro šilko ir apvedžiotos sidabrine juostele?
68
. 1820 m., be senųjų karolių,
minimi du perlų vėriniai, apskritas perlamutro votas, 74 sidabro „plokštelės arba
patirtų stebuklų ženklai“, iš jų devyniolika paaukota po 1804 metų?
69
.
1825–1826 m. iškilusiame naujajame dvinarės sandaros didžiajame dabar­
tinės bažnyčios altoriuje įkomponuotas stebuklingasis paveikslas vadinamas
„labai gero teptuko“ tapybos kūriniu, jo puošmenos vardijamos tos pačios?
70
.
Tačiau 1844–1864 m. votų plokštelių jau tik 22 (dalis galėjo būti prarasta per
1835 m. sidabro vagystę?
71
). Vėliau įžadų aukų gausėjo: 1877 m. votų minima 25,
1883 m. – 26, 1888–1902 m. – 33, 1909–1927 m. – 68, 1938 m. – 79. Taigi kadai­
se, XIX a. pr., sukauptas plokštelių skaičius vėl atstatytas tik XX a. ketvirtame
dešimtmetyje. Daugiausiai votų per trumpą laiką, panašiai, kaip XVIII a. pab.,
paaukota XX a. pr., visoje Lietuvoje, taip pat ir Pivašiūnuose, jaučiant pamal-
dumo Marijai augimą ir jo tradicijų permainas. XIX ir XX a. sąvartoje užrašyta
ir prie paveikslo tikinčiųjų patirtų malonių?
72
.
XIX a. devinto dešimtmečio pertvarkos metu paveikslo aptaisai papildyti
24 sidabrinėmis Leono Perkovskio dirbtuvėse gamintomis žvaigždutėmis?
73
ir
po figūromis pritvirtintu žalvariniu sidabruotu pusmėnuliu, išsiskiriančiu retu
antropomorfiniu – briaunuoto pjautuvo su veido profiliu – pavidalu. Šie simbo-
liai paveikslo ikonografiją papildė Švč. Mergelės Marijos Nekaltojo Prasidėjimo
ikonografijos bruožais. Veikiausiai tuomet atvaizdo fonas pirmą kartą užklotas
raudonu audeklu. Virš durų į zakristiją įkomponuotas auksuotų raidžių užrašas
lenkų kalba: „GailestingumoMotina, Tavo ginami išsigelbėsime“. Tai senos mal-
dos žodžiai, jais dabar kreipiamasi į Gailestingumo Motina tituluojamą Aušros
Vartų Švč. Mergelę, o anuomet jie skirti Pivašiūnų Marijai, kuri skelbta jos
malonės besišaukiančiųjų Motina. XX a. juos pakeitė nauji lietuviški įrašai auk-
suotomis raidėmis portiko antablemente: priekyje – „MARIJA MŪSŲ MO-
TINA“, šonuose – „NULIŪDUSIŲJŲ / PAGUODA“. Dabar prie atvaizdo
susi­kaupę daug daugiau (negu minėta XX a. ketvirtame dešimtmetyje) padėkos
ženklų – plokštelių, karolių ir devocionalijų.
Senieji sidabriniai liaunų spindulių nimbai II pasaulinio karo metais arba
1947 m. atnaujinant paveikslą pakeisti Kaune darytais dabartiniais disko su