Page 63 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

63
Po anksčiausio žinomo šio Marijos atvaizdo paminėjimo 1710 m.
56
, daugiau
duomenų apie jį aptikta tik Pivašiūnų bažnyčios 1797 m. vizitacijos akte, kuria­
me maloningasis Švč. Mergelės Marijos su Jėzumi paveikslas išnyra iš legendi­
nio laiko ūkų. Čia jis pasirodo su svariu istoriniu kraičiu – akte garsinama per jį
teikiamų stebuklų šlovė ir vardijami patirtas malones liudijantys meilės ir pa­
dėkos ženklai.
Kada ir kaip atsirado šis Marijos atvaizdas, istorinių duome­nų nesama. Pa­
veikslo kilmės detalės, benediktinų veikiausiai žinotos ir garsintos žodžiu, baž­
nyčios dokumentuose nebuvo fiksuojamos ir ilgainiui užsimiršo. XIX a vid.
bažnyčios aktuose prabilus apie senovišką malonėmis garsėjančio paveikslo
tapybą ir kilmę, remtasi tik „senų žmonių teigimu“, esą kažkoks Lenkijos vadas
šį paveikslą parvežęs iš Turkijos?
57
. Tai nedaug variantų ir detalių turinti legenda.
XX a. vietoj Turkijos imta minėta neįvardyta Rytų šalis, vietoj vado – vaivada,
nežinomas Lietuvos bajoras ar bažnyčios fundatorius?
58
. Ši legenda, kaip ir dauge-
lis pasakojimų apie stebuklingųjų paveikslų atsiradimą, yra ne kilmės dokumen-
tas, o tik žmonių dėmesio ir meilės atvaizdui ženklas, atspindintis tikėjimą, kad
branginamas kūrinys į Pivašiūnus patekęs senų senovėje, ypatingu būdu, iš toli.
Pivašiūnų Dievo Motinos atvaizdo ikonografiniai ir meniniai bruožai bei
pana­šumas į kitus senuosius Lietuvos bažnyčių Marijos paveikslus legendos apie
„turkišką“ kilmę neparemia. Meniniai bruožai ir ikonografija įgalina teigti, jog
Paveikslėlis
„Stebuklingoji Dievo
Motina Pivašiūnuose“.
Seinai, 1905