Page 32 - Pivasiunai_maketas_mazos_kokybes

Basic HTML Version

32
1) visomis metų šventėmis skaityti evangeliją
lenkų ir lietuvių kalbomis;
2) viešose bažnyčios giesmėse ir pamoksluose
vartoti lietuvių kalbą iš eilės per tris šventes,
o ketvirtą šventę – pamokslai ir giesmės len-
kų kalba;
3) Kalėdų, Velykų ir Sekminių pirmą dieną ir
per atlaidus pamoksluose ir giesmėse visuo-
met, nežiūrint eilės, vartoti daugumos, t. y.
lietuvių kalbą;
4) Kalėdų, Velykų ir Sekminių antrą dieną visuomet vartoti pamoksluose ir gies­
mėse lenkų kalbą;
5) Vaikų katekizacijoje vartoti abi kalbas?
63
.
Lenkų veikėjai, dar atmenantys laikus, kai Pivašiūnų bažnyčioje viskas vyk-
davo lenkiškai, negalėjo su tuo susitaikyti. 1926 m. kovo 22 d. lenkų delegacija
su surinktais parašais atvyko pas Kaišiadorių vyskupą ir pareikalavo atkurti seną
pamaldų tvarką Pivašiūnų bažnyčioje. Santykiai tarp lietuvių ir lenkuojančių as-
menų tapo įtempti. 1935 m. balandžio 22 d. bažnyčioje tarp laikančių save len-
kais ir lietuvių įvyko muštynės. Po to buvo paskelbtas interdiktas, apie pusmetį
bažnyčia buvo uždaryta. Matyt, iš žmonių pasakojimų tas muštynes vaizdžiai
aprašė Vytautas Vitunskas?
64
.
1936m. kovo 10 d. Kaišiadorių vyskupo įsakymu nustatyta nauja pamaldų tvar-
ka: sekmadieniais ir šventadieniais visos pridėtinės pamaldos ir giesmės laikomos
lietuvių kalba; sekmadieniais ir šventadieniais evangelija skaitoma lietuvių ir len-
kų kalbomis, o kas antrą sekmadienį, be lietuviškų, sakomi ir lenkiški pamokslai?
65
.
1937 m. iškėlus kun. Juozapą Kraujalį, Pivašiūnų klebono pareigos teko vika-
rui kun. Jonui Kaušylai. Jis reikiamai nemokėjo šnekamosios lenkų kalbos ir len-
kiškų pamokslų negalėjo sakyti. Klebonas Deksnys laikėsi vyskupo nustatytos
pamaldų tvarkos. Susidaro įspūdis, kad sulenkėjusių asmenų kova už lenkų kal-
bą Pivašiūnų bažnyčioje buvo labiau reikalinga Lenkijos propagandai kaip dar
vienas pretekstas persekioti okupuotos Vilnijos lietuvius. 1938 m. spalio mėn.
surinkę iš buvusių bajorkaimių ir viensėdijų per 30 parašų, Pivašiūnų parapijos
lenkai pasiuntė į laikraštį
Chata rodzinna
atvirą laišką Kaišiadorių vyskupui, ku-
riame, be kita ko, klausiama, kada bus įvykdytas lenkų delegacijai neva 1926 m.
duotas pažadas Pivašiūnų bažnyčioje vėl įvesti lenkiškas pridėtines pamaldas kas
antrą šventadienį?
66
.
Iš dešinės į kairę:
kun. Jonas Kaušyla su
klieriku Jonu Voveriu,
dviem neatpažintais
kunigais, klieriku
Juozu Voveriu ir
kun. Jonu Kazlausku
Pivašiūnuose (?).
Onos Merkevičienės šeimos
archyvo 1938 m. nuotrauka