63
Po anksčiausio žinomo šio Marijos atvaizdo paminėjimo 1710 m.
56
, daugiau
duomenų apie jį aptikta tik Pivašiūnų bažnyčios 1797 m. vizitacijos akte, kuria
me maloningasis Švč. Mergelės Marijos su Jėzumi paveikslas išnyra iš legendi
nio laiko ūkų. Čia jis pasirodo su svariu istoriniu kraičiu akte garsinama per jį
teikiamų stebuklų šlovė ir vardijami patirtas malones liudijantys meilės ir pa
dėkos ženklai.
Kada ir kaip atsirado šis Marijos atvaizdas, istorinių duomenų nesama. Pa
veikslo kilmės detalės, benediktinų veikiausiai žinotos ir garsintos žodžiu, baž
nyčios dokumentuose nebuvo fiksuojamos ir ilgainiui užsimiršo. XIX a vid.
bažnyčios aktuose prabilus apie senovišką malonėmis garsėjančio paveikslo
tapybą ir kilmę, remtasi tik senų žmonių teigimu, esą kažkoks Lenkijos vadas
šį paveikslą parvežęs iš Turkijos?
57
. Tai nedaug variantų ir detalių turinti legenda.
XX a. vietoj Turkijos imta minėta neįvardyta Rytų šalis, vietoj vado vaivada,
nežinomas Lietuvos bajoras ar bažnyčios fundatorius?
58
. Ši legenda, kaip ir dauge-
lis pasakojimų apie stebuklingųjų paveikslų atsiradimą, yra ne kilmės dokumen-
tas, o tik žmonių dėmesio ir meilės atvaizdui ženklas, atspindintis tikėjimą, kad
branginamas kūrinys į Pivašiūnus patekęs senų senovėje, ypatingu būdu, iš toli.
Pivašiūnų Dievo Motinos atvaizdo ikonografiniai ir meniniai bruožai bei
panašumas į kitus senuosius Lietuvos bažnyčių Marijos paveikslus legendos apie
turkišką kilmę neparemia. Meniniai bruožai ir ikonografija įgalina teigti, jog
Paveikslėlis
Stebuklingoji Dievo
Motina Pivašiūnuose.
Seinai, 1905